WIE
Karolien Bertels

WAT
De Standaard Magazine

WANNEER
°7.11.1971 — Hasselt

Karolien is dé grafisch vormgever van De Standaard Magazine. Zo, dan weet u dat ook weer.

1

Ondanks haar leeftijd vonden wij dat we toch eens langs moesten gaan. Zeker niet omdat onze fotograaf graag in De Standaard Magazine wil komen. Wel omdat ze van Hasselt is en een coole job heeft.

29
2
3

Leonardo was niet strak

“Als tiener gaf ik al mijn zakgeld uit aan schoon magazines, bv. Avenue. Ik had geen posters van Leonardo Di Caprio aan mijn muren hangen (die was toen nog jong), maar beelden die ik mooi vond. Strak.

Stapels magazines op mijn kamer. Grafisch vormgeving studeren dus...”

Tijdens haar studies deed Karolien stage bij Weekend Knack. De mannen van Voetbalmagazine zaten in hetzelfde gebouw en waren best o.k., ondanks hun voorliefde voor voetbal.

Karolien wisselde van verdieping en begon als grafisch vormgeefster op freelance basis bij Voetbalmagazine. In 1997 kende ze alles van voetbal en vond dat ook nog interessant. Juij, Lierse SK wint de landstitel!

Gelijktijdig werkte Karolien bij Provincie Limburg als vormgeefster. Na een jaar wou ze iets anders doen.

23
24

Er volgden: Trends (tof), Weekend Knack (opnieuw) en ook nog ergens Sportmagazine.

“Dan belde De Standaard Magazine of ik eens wou langskomen. Ik vond dat een interessant product. Gelinkt aan een krant en actualiteit, een uitdaging. Ondertussen werk ik er al 7 jaar en zijn we een aparte mini redactie van 3,5 man geworden. En het magazine is van een groot naar een klein formaat gegaan.”

8
11

Strak met lijnen

Karolien bepaalt dus hoe uw WC – momenten eruit zien, wanneer ge een half uurtje met De Standaard Magazine op de plee spendeert.

Klein formaat, want klein is makkelijker én leuker in te vullen. Het papier, fijn om vast te houden, mooier voor de beelden. En vooral strak en rustig, niet te druk.

“Er is een verschil tussen het noorden en het zuiden qua lay-out. Hoe meer ge naar het zuiden gaat, hoe drukker de magazines worden. Meer tekst, meer foto’s, grote letters, kleur... Kijk maar naar Franse en Italiaanse magazines. Ge merkt dat al in de Waalse magazines. In het noorden is alles strakker. De Nederlandse Elle is bv. al strakker dan de Belgische. Vormgeving is echt locatie en publiek gericht.”

9
26

Karolien houdt niet van te druk. Ze is strak in design.
Wat ze ook merkt, is dat wij veel conservatiever zijn dan bijvoorbeeld de Nederlanders. In Nederland kan meer. Blote tieten op de cover in België betekent censuur.

18

Waar zijn mijn blote tieten?

10

“Hoe ik een lay-out maak? Lijnen. Alles bestaat uit lijnen bij mij. Een lay-out is een buikgevoel. Dat groeit. Ik kies covers puur op gevoel. Er is een bepaald stramien en er zijn strategieën waarin we blijven.

Modeteams, fotografen, stylisten, die mogen allemaal langs komen met hun ideeën en ze moeten hun eigen ding doen. Ieder heeft zijn waardigheid en eigen stijl, maar het moet wel in onze stijl passen.”

14

Welke magazines een make – over (under) kunnen gebruiken?
“Flair en Feeling. Story vind ik ook minder. Maar ieder magazine heeft zijn doelpubliek en dus ook zijn eigenheid. Daar hoort dan ook een specifieke vormgeving bij. Voor ieder werkt iets anders.”

Over Het Belang van Limburg wordt niets gezegd. Allicht omdat Marco X, de echtgenoot aanwezig tijdens het interview, CRM (Customer Relationship Management) Project Manager is voor HBVL. Wel vaak gehoord: “Marco X, steun mij!”

15
16

Simonneke

“Ik verzamel magazines. I-D, Gentle Woman, Gentle Man, Apartamento. Deze vind ik de mooisten.

En postkaarten... Debora Lauwers tekeningen, daar hou ik van."

17

"Een theeservies – verzameling heb ik ook. Maar daar wordt niet uit gedronken, die staan gewoon in de kast. Net zoals mijn glazen van de expo ’58.”

12
5

TV – kijken doen ze niet ten huize Bertels – Marco X. De TV is even oud als dochter Sien (15) en wordt opgezet om naar het nieuws te kijken. Want Karolien is nieuwsverslaafd.

Keitof om alles te weten.

Vroeger werd er iedere dag naar Thuis gekeken. Daar heeft een mens inderdaad geen hypermoderne flatscreen voor nodig. Simonneke in H.D. zien wenen biedt geen meerwaarde.

6
19

Kom kijken

We mochten het huis niet verlaten zonder DE fiets te zien. Een echte Vanmoof.
“Ik word er altijd op aangesproken dat ik zo een schone fiets heb. Ik heb ne coole fiets maar fiets bijna nooit.

Ik wil die eigenlijk in het zwart. Als jullie dat kunnen regelen, moogt ge deze weggeven.”

20
21

Semi-wedstrijd

Liefste Vanmoof fietsen, een zwarte damesfiets voor Karolien Bertels a.u.b.? Levert gegarandeerd een plaatsje in De Standaard Magazine op, naast het artikel over De Kleine Ring.

Of de wedstrijd van deze week: bezorg Karolien een Vanmoof damesfiets in zwarte uitvoering, en je krijgt de oude. Mail het bewijs naar hallo@dekleinering.be en win een gebruikte fiets zonder poot!

25
30

DKR Magazine.

FOTOGRAFIE Renaat Nijs Renaat Nijs

TEKST Cleo Hendriks Cleo Hendriks

GEPUBLICEERD 13 juni 2016