#45

Les Soeurs

“Vooruit tot we met onze kop tegen een muur knallen.”

WIE
Les Soeurs

WAT
Musthaves

“Les Soeurs” zijn, u raadt het, drie zussen. Drie zussen met een eigen juwelenlabel en een grote liefde voor mode: dit interview gaat wat langer duren.
TLDR: mode, juwelen, bomma, wenen en boetes. Oh ja: op het einde kunt ge iets winnen. Scroll scroll scroll en probeer onze “lift naar boven” - knop anders ook eens, while you’re down there.

1

KNUTSELEN

Het lijkt een ware De Kleine Ring traditie: je kiest een doodnormale studie of een “ernstige” carrière en beslist dan plots iets helemaal anders te doen.
Zo ook de zusjes Clio, Kay en Julie Hendrickx.

No - nonsense Clio studeerde T.E.W. en werkte 10 jaar op de marketing - afdeling van Damhert Nutrition.
Kay, de techneut van de familie, ging verkeerskunde doen maar zag zichzelf niet haar hele leven op duffe ambtenaarskantoren spenderen.

“Mode was mijn passie. Toen er een functie vrij kwam als assistent fashion buyer voor JBC, heb ik gesolliciteerd en ik had de job. Iets helemaal anders en geweldig!”

Junior Julie had het meer voor mensen en emoties en richtte zich tot de psychologie en forensische psychiatrie. Jaja, CSI gewijze profilering, maar dan voor de lokale kruimeldief.

3
4

Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan, en Julie en Kay begonnen met zelf juwelen maken. U weet wel, wat uw 8 - jarige dochter ook vaak doet, maar dan een tikkeltje anders.

“Kay heeft eens een leren broek voor mij gemaakt en ik maakte juwelen. We trokken er foto’s van bij onze ouders op de houten tuintafel en zetten dat te koop in een openbaar Facebook album.
Dat werkte zo goed en toen zeiden we, “fuck it” en legden 400 euro per persoon samen om te kopen, verkopen en maken wat wij vonden ontbreken. Les Soeurs was ontstaan!”

5

U GAAT TERUG NAAR DE GEVANGENIS

Intussen was Julie afgestudeerd en deed stage in een gevangenis, bij sexdelinquenten.

_“Wij bezochten met ons drie al jaren Paris fashion week. Traditie. Maar het was zo vreemd om van de tweede rij van de Balmain modeshow en een diner met Olivier Rousteing terug naar de gevangenis te gaan om met seksuele gefrustreerden te werken…”_

8
9

Mama en papa vonden dat we maar iets serieus moesten studeren.

10

Dus, de smeekbede van mama en papa aan Julie om niet ook, zoals Kay, de mode in te gaan, viel in dovemans oren. Julie sprong mee met Kay en werd ook fashion buyer, na een tijdje zelfs in hetzelfde bedrijf.

“Samen met uw zus shoppen en daar ook nog eens uw geld mee verdienen. Wie wil dat nu niet!?!”

Geld verdienen met iets dat je leuk vindt, lijkt ons inderdaad cool. DKR wacht er nog steeds op.

Stijn Helsen begon onze juwelen te verkopen in zijn winkels. En eigenlijk is alles heel snel gegaan maar vooral heel organisch gegroeid. Gewoon door social media…”

Om een lang verhaal toch iets korter te maken: vandaag werken Kay en Clio voltijds voor Les Soeurs en hebben ze twee winkels. Eentje in Hasselt en eentje in Knokke.

11
12
13

BOMMA

De zusjes hebben mode al van jongs af aan in het bloed zitten, niet alleen omdat ze een vagina hebben en geen penis.

Hun Bomma zaliger krijgt enorm veel eer toegewezen voor dat mode gevoel.

“Zij was altijd zo hard bezig met patronen en kleding en materialen. Ze heeft ons echt ons stijlgevoel meegegeven. Bomma was heel avant – garde.”

De zusjes laten een foto van hun Bomma zien en er verschijnen zowaar enkele tranen. Een vrouw die zoveel invloed heeft gehad en nog zoveel liefde krijgt, die verdient haar eigen broche “de Irma”.

6

Julie was 13 jaar toen Kay, 16, en Clio, 19, haar mee op tjok namen naar Milaan. Al hun zakgeld schraapten ze bij elkaar en desnoods lieten ze zichzelf in een doos leveren, om toch maar in Milaan de laatste nieuwe mode en accessoires op de kop te tikken.

“Onze ouders vertrouwden dat hè, een 13 - jarige met haar twee oudere zussen alleen op reis. Kakkerlakken in onze hotelkamer of ontbijt als enige maaltijd van de dag, kon ons allemaal niet tegen houden!”

En als ze terug kwamen van zo een shopping trip, was het stante pede naar Bomma om hun schatten te laten zien en betasten.

“Bomma voelde overal aan! En uit dat voelen halen wij nog zoveel inspiratie! Als we materialen of leder kiezen om iets te maken, altijd voelen we. Een tripje naar lederhandel Berten – Seijnhaeve in Zonhoven levert steevast nieuwe ideeën op. Wij houden echt van naturel, tijdloos en subtiel.”

25
26

Ieder jaar bij de boekhouder denk ik: “Fuck, dit is echt!”

17

FANGIRLING

Ondertussen is Les Soeurs een waar fenomeen. Vooral hun “Gladys” armband.

“Dat leer gaan we zelf halen en papa en wij maken die armbanden zelf. Zo gaat het er echt aan toe bij ons. Wij leggen daar onze hart en ziel in.
Hoeveel keer we al een gedragen Gladys van onze arm verkocht hebben, gewoon omdat die meisjes dat NU wouden hebben en niet wilden wachten…”

En de meisjes hebben een hele schare fans verzameld.

“Ik vind het altijd zo grappig als iemand vraagt of ik één van de Les Soeurs ben. Da’s zo onwezenlijk en ook een beetje cool!”

18

We wandelen vooruit tot we met onze kop tegen een muur knallen.

19
20
21

Vinden ze nog dingen leuk aan elkaar, nu ze zo vaak samen werken?

“Dat is echt plezant eigenlijk, met uw zussen samen werken. Wij kennen elkaar door en door en gaan veel sneller over tot de orde van de dag. We hebben ook geen schrik om elkaar tegen de schenen te schoppen want we kunnen het wel hebben en zien elkaar erna nog even graag.”

Eindigen doen ze alle drie met grote dromen:

“Een Les Soeurs “rijk”, dat zou grappig zijn. Eigen kledinglijn, winkels over heel de wereld en eigen ingerichte hotels.”

22
24

WEDSTRIJD

Voor al de fashionista’s die het einde van het interview gehaald hebben, of gewoon naar beneden gescrold zijn: je kan een mini – Gladys winnen!
Like DE KLEINE RING op Facebook en mail je naam naar hallo@dekleinering.be en wie weet staat die armband binnenkort te pronken op uw social media feed!

Liever een kleine eigen taart, dan een klein stukje van de grote taart.

Website http://lessoeurs.be/

Telefoon 011 68 78 81

Hebt ge ijsjes?!

FOTOGRAFIE Renaat Nijs Renaat Nijs

TEKST Cleo Hendriks Cleo Hendriks

GEPUBLICEERD 01 mei 2017